2022 - 6 rok represji politycznej
Co zrobić, gdy MSWiA złoży w NSA skargę kasacyjną od wyroku WSAINFORMACJA PRAWNA Jak wynika z posiadanych przez nas informacji, spośród 254 spraw, rozpatrzonych przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (stan na dzień 15.11.2019 r.), w 98 przypadkach zapadły wyroki korzystne dla osób represjonowanych jako skarżących po wyczerpaniu możliwości wynikających z art. 8a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (...) oraz z przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Poprzez rozstrzygniecie korzystne należy rozumieć uchylenie decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji odmawiającej wyłączenia stosowania wobec skarżącego art. 15c, 22a i art. 24a ww. ustawy. Jak wynika z dotychczasowych naszych obserwacji, we wszystkich tych sprawach (może poza przypadkami jednostkowymi, o których oficjalnie nie wiemy), Minister wnosi Skargi Kasacyjne wnioskując o uchylenie zaskarżonych wyroków WSA w Warszawie i przekazanie spraw temu Sądowi do ponownego rozpoznania. Można przewidywać, że tego rodzaju praktyka stanie się normą i będzie dotyczyła każdego (pozytywnego dla represjonowanego) wyroku WSA w Warszawie. Z informacji znanych powszechnie wynika, że średni czas oczekiwania na rozpoznanie sprawy przez Naczelny Sąd Administracyjny na rozprawie to ok. 2 lat. Natomiast na rozpoznanie sprawy na posiedzeniu niejawnym oczekuję się ok. 6 miesięcy. Tak więc sprawa represjonowanego byłaby rozpatrzona przez NSA na posiedzeniu niejawnym (w terminie ok. 6 mies.), gdyby w Skardze Kasacyjnej Minister zawarł wniosek o zrzeczeniu się z rozprawy, a druga strona (czyli represjonowany), w terminie czternastu dni od dnia doręczenia mu Skargi Kasacyjnej, nie zażądałby przeprowadzenia takiej rozprawy. Niestety z dostępnych nam (już złożonych) skarg kasacyjnych Ministra wynika, że wnosi on o rozpoznanie sprawy na rozprawie, czym przesądza o długim okresie oczekiwania na wyrok NSA. Faktem jest, że istnieje możliwość przyśpieszenia rozpoznania sprawy przez NSA, tzn. z pominięciem kolejności wynikającej z daty wpływu skargi kasacyjnej do tego sądu. Możliwość taka wynika z § 42 ust. 5 Uchwały Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie regulaminu wewnętrznego urzędowania Naczelnego Sądu Administracyjnego, który stanowi, że Prezes Izby - w uzasadnionych przypadkach może (choć nie musi) zarządzić rozpoznanie sprawy poza kolejnością ich wpływu. Stanie się tak wówczas, gdy Wniosek (prośba) o przyśpieszenie rozpatrzenia sprawy znajdzie w oczach Sądu wystarczające uzasadnienie. "Wniosek -prośba o przyśpieszenie rozpatrywania przez NSA Skargi Kasacyjnej Ministra", jeżeli się na to zdecydujemy, musi być rzeczowo uzasadniony. Argumenty, które w takim Wniosku zamierzmy podnieść, muszą być przekonywujące. W przypadku osób represjonowanych mogą tu być np. argumenty o charakterze egzystencjalnym (ubóstwo, brak środków na utrzymane, choroby i koszty ich leczenia, itp.). Należy rzeczowo uzasadnić tezę, że długie oczekiwanie skarżącego na wyrok NSA (w założeniach wyrok pozytywny), pogłębi i tak już odczuwalny stan niedostatku a nawet ubóstwa. Może też doprowadzić, z powodu braku środków finansowych, do zaprzestania leczenia zdiagnozowanych chorób ze wszystkimi tego konsekwencjami. Przykładowy wzór "Wniosku" - prośby o przyśpieszenie rozpatrywania skargi kasacyjnej - TUTAJ. Wniosek ten nie podlega opłacie sądowej. Powinniśmy również wiedzieć, że strona, która nie wniosła skargi kasacyjnej (w tym przypadku represjonowany(a), co oczywiste usatysfakcjonowany(a) wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie), może (ale nie musi) wnieść do tego sądu tzw. "Odpowiedź na Skargę Kasacyjną" w terminie 14 dni od jej doręczenia (ramowy wzór TUTAJ). Uwaga! pouczenie o takim prawie będzie podane w piśmie - Doręczeniu odpisu Skargi Kasacyjnej. Po upływie ww. terminu Wojewódzki Sąd Administracyjny niezwłocznie przedstawia Skargę Kasacyjną (wraz z odpowiedzią represjonowanego i aktami sprawy) Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu. Ww. 14-dniowy termin do wniesienia "Odpowiedzi na Skargę Kasacyjną" jest terminem ustawowym a zatem nie podlega przywróceniu, ponieważ jego przekroczenie w praktyce nie wywołuje dla strony (represjonowanego) żadnych negatywnych skutków. Inaczej mówiąc złożenie "Odpowiedzi na skargę kasacyjną" po tym terminie powoduje, że pismo to staje się zwykłym pismem procesowym, z którym na zasadach ogólnych i tak zapoznają się: sędziowie (skład orzekający) NSA oraz druga strona postępowania (Minister), któremu ta "Odpowiedź" - zostanie doręczona. Ważną jest informacja, że NSA może rozpoznać Skargę Kasacyjną Ministra na posiedzeniu niejawnym, ale tylko wówczas, gdy żadna ze stron (Minister i represjonowany) nie wnosi o przeprowadzenie rozprawy. Wiemy jednak, że Skargi Kasacyjne Ministra (jak wyżej wspomnieliśmy) zawierają taki wniosek. Tak więc gdyby nawet Minister nie zażądał rozprawy (chociaż to robi), wówczas i tak - na żądanie represjonowanego, zgłoszone w terminie 14 dni od dnia doręczenia mu Skargi Kasacyjnej - rozprawa musi być przeprowadzona. Warto też wiedzieć, że z ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nie wynika, aby "Odpowiedź na Skargę Kasacyjną" była objęta tzw. przymusem adwokacko-radcowskim, co oznacza, że nie musi być sporządzona i podpisana przez adwokata lub radcę prawnego. Odpowiedź taką może sporządzić zainteresowany (represjonowany) samodzielnie. Musi jednak pamiętać, że wniesienie odpowiedzi na Skargę Kasacyjną jest w pełni skuteczne tylko wówczas, gdy jest się w stanie przedstawić sądowi (NSA) istotne argumenty. Chodzi tu o merytoryczne ustosunkowanie się do żądań zawartych w Skardze Kasacyjnej Ministra i podniesienie zarzutów przeciwko podstawom kasacyjnym i ich uzasadnieniu. Ograniczenie się do opisu przebiegu postępowania w naszej sprawie i wniosku o oddalenie skargi kasacyjnej, poprzedzonego ogólnikiem, że zaskarżony wyrok WSA w Warszawie nie narusza prawa, nie do końca spełnia kryteria "Odpowiedzi na Skargę Kasacyjną" jako pisma mającego być merytoryczną przeciwwagą dla wniesionej przez Ministra Skargi Kasacyjnej. W tej sytuacji wcześniej należy ocenić, czy jesteśmy w stanie (od strony merytorycznej), samodzielnie przygotować taką "Odpowiedź na skargę kasacyjną". W przypadku takich wątpliwości, mając wystarczające możliwości finansowe, represjonowany - jako strona postępowania, może rozważyć skorzystanie z profesjonalnej pomocy prawnej. Nie sugerujemy takiego rozwiązania, wskazujemy jedynie taką ewentualność. To co napiszemy samodzielnie w "Odpowiedzi na skargę kasacyjną", nawet niedoskonałe i tak dotrze do wiadomości składu orzekającego. Pamiętajmy jednak, że wniesienie "Odpowiedzi na skargę kasacyjną" jest fakultatywne. Decyzja o jej wniesieniu należy wyłącznie do zainteresowanego. Komisja Prawna FSSM RP
|